زیباشناسی قرآن
دکتر منصور پهلوان
کاربرد بس زیبا و بی‌نظیر صنایع بلاغی «حصر و اختصاص، حقیقت و مجاز، کنایه و تعریض، تشبیه و استعاره، ایجاز و اطناب، تناسب فواتح و خواتم و ...» در آیات قرآن، زیبایی‌های لفظی آن را منحصر به فرد ساخته است.

دکتر منصور پهلوان، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار سرویس اندیشه ایکنا پیرامون «زیبایی شناسی قرآن» گفت: به دو لحاظ می‌توان زیبایی و جمال را در قرآن کریم بررسی نمود؛ یکی آنکه زیبایی چه جایگاهی در قرآن کریم دارد و این کتاب آسمانی برای آن چه ارزشی قائل است؟ و دیگر آن که قرآن کریم از چه زبیایی‌هایی برخوردار است؟
در بخش نخست باید بگوییم که در تعالیم قرآنی، پروردگار، مظهر زیبایی مطلق است و عبارت «ان‌الله جمیل و یحب الجمال: خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد» نشانه‌ای از آن است. تعالیم و دستورات انبیا نیز برای تحقق جمال در جهان طبیعت است.
وی افزود: در قرآن کریم از صفت «جمیل» در وصف افعال و حالات لطیف پیامبران استفاده شده است، به طور مثال درآیه 18 از سوره مبارکه یوسف در باب صبر حضرت یعقوب (ع) در فراق فرزندش یوسف (ع) می‌فرماید: «فصبر جمیل»
و یا در آیه 85 از سوره مبارکه حجر، خداوند به پیامبر اکرم (ص) دستور می‌دهد که «فاصفح الصفح الجمیل» یعنی در برابر لجاجت، نادانی‌ها، تعصب‌ها و مخالفت‌های سرسختانه مشرکین، ملایمت و محبت نشان ده و از گناهان آنان صرف نظر کن و آنان را ببخش، ببخشی زیبا، ببخشی بزرگورانه.

لینک مطلب